حرکت رسانه ای “معرفی مراکز مددکاری اجتماعی کشور” با هدف شناساندنِ توانمندیها و پتانسیل های کلینیک های مددکاری اجتماعیِ فعال در سطح کشور صورت می پذیرد و اجرای آن از طریق اقدام به مصاحبه های اختصاصی با مدیران این مراکز محقق خواهد شد. قابل به ذکر است در همین راستا، یازدهمین مورد از مصاحبه های اختصاصی بعمل آمده با خانم وحیده نظری (مدیریت کلینیک مددکاری اجتماعی زهیر؛ استان مرکزی؛ شهرستان اراک) می باشد که مشروح این مصاحبه را در ادامه خواهید خواند.
لازم به ذکر است این حرکت رسانه ای بدون هیچگونه گزینش و محدودیتی اجرا می گردد و مجموعه مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران آمادگی کامل خود را جهت انجام مصاحبه های اختصاصی با یکایک مدیران کلینیک های مددکاری اجتماعی دارای مجوز و فعال در سطح کشور اعلام می دارد، لذا همه مدیران مراکز مددکاری اجتماعی در سرتاسر کشور (در صورت تمایل جهت ارائه نقطه نظرات و معرفی مراکزشان) می توانند از طریق ارسال پیام به پست الکترونیکی info@socialwork2015.ir و نیز ارسال پیام به کلیه پایگاههای ما در شبکه های اجتماعی (کافه رسانه مددکاری؛ مددکاری اجتماعی ایرانیان؛ مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی) اعلام آمادگی نمایند تا رابطین این پایگاه اینترنتی با آنان ارتباط برقرار گردد.
*** ضمن سلام و احترام؛ لطفاً به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید
با سلام و احترام؛ وحیده نظری هستم، کارشناس مددکاری اجتماعی و مسئول فنی کلینیک و مددکار اجتماعی هستم.
البته موسس و عضو هیأت مدیره و مددکار اجتماعی خیریه های امام رضا (ع) و رعد مهربانی که حوزه فعالیت آنها به ترتیب در راستای فرزندان بدسرپرست و بی سرپرست و اشتغال و آموزش معلولین جسمی حرکتی می باشد نیز هستم.
*** چند سال است که به فعالیت مددکاری اجتماعی مشغول هستید؟ از چه سالی در کلینیک مددکاری اجتماعی فعالیت دارید و عمده فعالیتهای شما در کلینیک مددکاری چیست؟
مدت ۸ سال است که به حرفه مددکاری اجتماعی مشغول هستم و در سال ۹۴کلینیک مددکاری اجتماعی زهیر را در شهرستان اراک تأسیس نمودم که عمده فعالیت کلینیک در راستای فرزندان تحت مراقبت خانواده (شبه خانواده) و فرزندخواندگی می باشد و مدت یک سال و نیم است که دو مرکز ملاقات فرزندان طلاق از طریق دادگستری به بنده واگذار گردیده است که شاید می توان گفت اولین کلینیک مددکاری بودم که این فعالیت به بنده واگذار گردیده است. در حال حاضر هم با بهزیستی و دادگستری فعالیت داشته و خدمات تخصصی که از طریق کلینیک ارائه میگردد به شرح ذیل می باشد:
در حوزه کودکان فعالیت های کارگاهی و خدمات مشاوره ای و توانمندسازی فرزندان تحت مراقبت خانواده بوده و ارائه خدمات در حوزه زنان آسیب دیده و یا در معرض آسیب و طرح اجتماع محور می باشد که مربوط به سازمان بهزیستی است.
*** در همکاری با دادگستری محور اصلی فعالیت های شما کدامند و مجموعاً چه خدماتی را به جامعه هدف دادگستری ارائه می دهید؟
اما در حوزه کار با دادگستری که جامعه هدف عمدتاً فرزندان طلاق می باشند و مرکز ملاقات فرزندان طلاق بوده و شخصاً بسیار زیاد فعالیت در این حوزه را دوست دارم چرا که خدمت رسانی به انسان هایی است که قربانی خودخواهی ها و غرور والدین خود می باشند و در نگاه آن ها فریاد ها نهفته است و دست نیاز به کمک و یاری می طلبند و بیشتر هدف حمایت فرزندان بوده و دفاع از حقوق آنها می باشد و اهم خدماتی که در این راستا در کلینیک ارائه می گردد بدین شرح است:
-نظارت بر نحوه ملاقات فرزندان طلاق با والدین
-ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای به فرزندان و والدین آنها
-ارائه گزارشات مددکاری به قضات جهت بهتر شدن روند ملاقات و یا حضانت ها و یا کودک آزاری ها
-سعی در آگاهسازی والدین نسبت به آسیب هایی که فرزندان طلاق را تهدید می کند و ارائه راه حل
-مداخله در سازش زوجین
-سعی در فرهنگ سازی والدگری مشترک والدین طلاق
-حمایت از حقوق فرزندان و دفاع از آن نسبت به والد نامتعارف
-رصد کردن سلامت و تحصیل فرزندان
-برگزاری کارگاه های آموزشی برای فرزندان و والدین آنها
* بنظر شما مراکز مددکاری اجتماعی چگونه می توانند مسیر موفقیت را طی نمایند و چگونه می توانند در جهت توانمند شدن گام های اساسی بردارند؟
به نظر بنده مراکز مددکاری اجتماعی با دانش؛ پیگیری؛ حرفه ای عمل کردن؛ صداقت در کار می توانند به موفقیت برسند. به روز بودن و بهره مندی از آموزشها و کارگاه های متعدد تخصصی و استفاده از منابع علمی و ارتقاء سطح دانش در همه ی زمینه ها می تواند به مددکار اجتماعی کمک کند تا بتواند حرفه ای عمل نماید و همچنین سایر ارتباطات وسیع در سطح جامعه تا هر جا نیاز باشد برای کمک به جامعه هدف از آن سود جوید. و همچنین نظر بنده این است که اگرچه ممکن است یک مددکار در زمینه های مختلف دانش و تبحر داشته باشد اما در اگر نهایت تخصصی کار کند و در یک شاخه قدرت و تخصص بیشتری داشته و فعالیت نماید بهتر است.
* برای جامعه مراکز مددکاری اجتماعی کشور چه دورنمایی را ترسیم می کنید؟ ضمن سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سخن پایانی شما را می شنویم
دورنمای مددکاری اجتماعی در کشور ما بسیار روشن بوده و روزی میرسد که در جایگاه های مختلف اجتماعی از مددکاران اجتماعی استفاده بشود و دانشگاه های متعدد رشته مددکاری اجتماعی را تدریس نمایند. و سخن آخر اینکه پیگیربودن مددکاران اجتماعی، رمز موفقیت یک مددکار اجتماعی می تواند باشد و تأکید می کنم که ما مددکاران اجتماعی باید در میان مردم و در جامعه حضور مداوم داشته باشیم و ناامید نشویم و سعی نکنیم خودمان را در پشت میزها حبس نماییم.
مصاحبه و گردآوری: هما صدری